Jesteś tutaj
Strona główna > Europa Zachodnia i Południowa > Hiszpania > Hiszpania

Hiszpania

Każdego roku turyści podwajają liczbę mieszkańców Hiszpanii (ok. 40 mln); szczyt sezonu przypada, na lipiec i sierpień. Trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek infrastruktura wytrzymała taki napływ gości. Jest to, obok potwornych upałów panujących w tym czasie w Andaluzji, okoliczność przemawiająca przeciwko letnim podróżom na południe Hiszpanii. Jeśli musisz podróżować w tych właśnie miesiącach, lepiej wybierz którąś z tras północnych lub centralnych.

DOJAZD I PODRÓŻOWANIE
Lotniska w Madrycie, Barcelonie i Maladze obsługują większość połączeń międzynarodowych. Pociągi sapiąc przetaczają się nad granicą do Francji i dalej ku większości ważnych miast europejskich. Promy Brittany Ferries (Millbay, Plymouth) kursują między Anglią i Santander. Promy P.&O. EuropeanFerries (Channel House, Channel View Road, Dover, Kent) łączą angielskie miasto Portsmouth z hiszpańskim Bilbao.
Hiszpańskie pociągi są czyste, dosyć punktualne i nie bardzo drogie, nie da się jednak nimi dojechać do wielu mniejszych miast. Sieć kolejowa jest mocno scentralizowana – wszystkie linie spotykają się w Madrycie. Koleje państwowe RENFE dysponują szeroką ofertą i proponują różnorodne ceny. Najszybsze są pociągi AVE, ale obecnie kursują jedynie pomiędzy Madrytem i Sewillą. Talgos to komfortowe wolnobieżne pociągi, w których pasażer może się rozlokować w klimatyzowanych przedziałach; electro są wygodne i szybkie i mają więcej bezpośrednich połączeń niż Talgo. Talgo 200 to pociągi typu talgo na torach AVE; obecnie kursują na trasach w okolicach Madrytu. Expreso, estrella i rapido różnią się przede wszystkim szybkością. Cercanias to pociągi podmiejskie łączące duże miasta z przedmieściami i pobliskimi pueblos; zatrzymują się na bardzo wielu stacjach i zazwyczaj nie mają klimatyzacji. Nie warto zawracać sobie głowy tranyia, semidirecto ani correo – są nieprawdopodobnie powolne i niezbyt dziś popularne. Niestety, w Hiszpanii nie ma żadnych ogólnych zniżek młodzieżowych, przestała obowiązywać nawet dawna Tarjeta Joven. W „niebieskie dni” (prawie wszystkie, z wyjątkiem piątkowego i sobotniego popołudnia) bilety w obie strony kosztują o 10% mniej, a posiadacze legitymacji studenckich mogą liczyć nawet na większe obniżki. W biurach i na dworcach RENFE oraz w niektórych biurach podróży można kupić bilet na 60 dni wcześniej. W przypadku rezygnacji z podróży RENFE zwraca 85% (75% za „dni czerwone”) ceny do 15 minut przed odjazdem pociągu. Rezerwacja miejsc w pociągach hiszpańskich jest zalecana; nawet jeśli posiadasz kartę Eurail, a pociąg jest zaledwie w połowie pełny, konduktor albo wyśle cię do kasy po miejscówkę (masz wtedy sporą szansę, że pociąg ci ucieknie), albo każe za nią zapłacić i doda do tego jeszcze mandat. Jedyną konkurencyjną siecią w Hiszpanii jest FEVE, będąca właściwie związkiem małych prywatnych firm, obsługujących miasta na północy, gdzie nie dociera RENFE. Posiadaczy kart Eurail obowiązują jedynie niewielkie opłaty za miejscówki.

Tagi: Hiszpania ciekawostki, Hiszpania wakacje, Hiszpania wczasy

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).
Top