Jesteś tutaj
Strona główna > Polska > Góry > Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Od rozwidlenia szlaków koło schroniska PTTK pod szczytem Jaworzyny kierujemy się na płd., podchodząc łagodnie w górę przez Polanę Barglową (Jaworzyna), wspólnie ze znakami czarnymi (droga nr 1) oraz żółtymi (droga nr 3). Na przełączce pomiędzy Jaworzyną i Leskowcem szlak czarny skręca w prawo do Rzyk, a szlaki czerwone wspólnie z żółtymi dochodzą do granicy lasu bukowego.
Lasami bukowymi droga wiedzie płasko, a następnie zaczyna się znosić ku szczytowej kopule Leskowca. Znaki żółte skręcają w lewo, okrążając wierzchołek góry i prowadzą w dół do Targoszowa i Krzeszowa Dolnego.
Wśród coraz rzadszych kęp lasu mieszanego szlak czerwony wyprowadza na odkryty szczyt Leskowca z punktem triangulacyjnym (od schroniska ok. 20 min.). Wierzchołek Leskowca obok pobliskiej Jaworzyny (890 m.) należy do czołowych punktów widokowych w Górach Zasolskich.

Jaworzyna - Schornisko
Jaworzyna – Schornisko

Omówienie panoramy z Leskowca:
Płd. – całe Pasmo Polic i Babiogórskie, a pod nim od lewej Malikowski Groń (pod Cuplem), Magurka nad Suchą (pod Halą Krupową), Kiczora (901 m) pod szczytem Policy. Na jednej linii widać przełęcz Krowiarki, przełęcz Kolodówki i wierzchołek Solnisk. Pod Małą Babią Górą szczyt Jałowca.
Płd. zach. – widok na Lachów Groń, Jaworzynę (1050) nad Głuchaczkami, Lasek na tle Pilska. Nad pasmem Pewelskim Pilsko, Sypurzeń, Palenica i Romanka.
Zach. – za Łamaną Skałą i grzbietem Czarnej Góry wyłania się grupa Hrobaczej Łąki oraz Magurki i Czupla.
Płd. wsch.- nad doliną Tarnawki Pasmo Koskowej Góry (z lewej w głębi Kotoń), a przed Koskową w skrócie grupa Babicy. Dalej na prawo Prorokowa Góra z Żurawnicą. W dali nakładające się wierzchołki Beskidu Wyspowego (Mogielnica, Zębalowa, Luboń Wielki). Na tle stożka Przykrzca i widocznej w skrócie doliny Skawy – dalekie Gorce z Turbaczem i Kudłoniem.
Od szczytu Leskowca szlak czerwony skręca w prawo i jednostajnie obniża się na zach. mieszanymi lasami. Osiągamy obszerne rozpłaszczenie grzbietu i podchodzimy, łagodnie na dużą, malowniczo położoną polanę Rzycką. Droga wznosi się skrajem polany ku granicy lasu (z Leskowca 30 min., z Jaworzyny 45 min.). Znakomite panoramy na wsch. (Leskowiec) oraz pn. (grupa Bliźniaków, Iłowiec). Niebawem w lesie kulminacja Potrójnej Góry (863 m) z małym punktem triangulacyjnym. W rejonie szczytu próg grzbietowy z piaskowców istebniańskich.

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).