Jesteś tutaj
Strona główna > Polska > Góry > Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Szlak obniża się nieco na zach., a następnie skrajem kolejnej polany, podchodzi na płd. zach, do mieszanego lasu. Przy, słupku 157/W droga skręca prostopadle w lewo. Wchodzimy w główną część kompleksu leśnego Łamanej Skały (granica rezerwatu).
Po prawej stronie górnoreglowy las świerkowy, z lewej lasy bukowe. Szlak prowadzi lekko pofalowanym terenem na płd. a od słupka 73/4 (dojście drogi z lewej strony) wprowadza do lasu świerkowego i obniża się nieznacznie ku płd. Przy szlaku ambona skalna z piaskowca.
Po małym wyrównaniu terenu stromą i kamienistą ścieżką podejście na płd. zach. zgodnie z przebiegiem grzbietu, wkrótce skrzyżowanie ze znakami zielonymi z Krzeszowa (droga nr 14). Od Leskowca 1 godz. 15 min., z Jaworzyny 1 godz. 30 min.
Szlaki czerwony i zielony podchodzą łagodnie na zach. rezerwatowym lasem świerkowym (po lewej stronie dalsze utwory piaskowcowe – ściana o wys. 20 m, ambona skalna oraz próg). Na pn. stoku piękne górnoreglowe lasy – ostoja zwierzyny. Obniżamy się nieznacznie, potem krótkie podejście do głównego skrzyżowania szlaków i dróg pod szczytem Łamanej Skały (drogi nr 12, 13, 14, 15). Od Leskowca 1 godz. 30 min., z Jaworzyny 1 godz. 45 min.

Leskowiec - Schronisko
Leskowiec – Schronisko

Od rozwidlenia szlaków ścieżka biegnie brzegiem świerkowego lasu i przechodzi przez trzy niewielkie garby terenowe. Odtąd szlak czerwony wznosi się na szczytową kopułę Łamanej Skały, okrążając ją nieco od północy – z prawej rezerwatowe uroczyska pn. stoków, nad którymi w dali Leskowiec z Jaworzyną (od skrzyżowania szlaków 15 min.). Pod szczytem z lewej strony dwa stanowiska piaskowców istebniańskich (rozpadające się progi). Ścieżka szlaku powraca na grzbiet Łamanej Skały i jednostajnie zaczyna się obniżać na pn. zach. Po przejściu przez młodnik świerkowy (przy słupku 152) wychodzimy poza granice rezerwatu przyrody. Na pn. zach. i płd. od szlaku napotykamy w lesie skalne ambony przygrzbietowe, miejsce to nazywa się Zwalisko.
Droga w zejściu zwiększa nachylenie i mieszanym lasem wyprowadza na wyrównanie terenu – po prawej łąka z widokiem na Gancarz (od szczytu Łamanej Skały 10 min.). Krótki odcinek na pn. zach., nadal płasko. Na małym garbie terenowym grzbietowe skupienie stołów, progów i występów piaskowca. Znajdujemy się nad lejem źródliskowym potoku Młochówka.
Droga jednostajnie się obniża, przewijając się skrajem polany z ładnym ujęciem Jawornicy. Łukiem w lewo podchodzimy łagodnie w kierunku zach. Z mijanego na płd. stoku wyrębu dojrzeć można na lewo Gibasów Groń, a w tyle szczyt Łamanej Skały. Droga przewija się przez małą wybitną kulminację „Na Przykrej” (na pn. i na płd. od szlaku progi szczytowe w postaci tzw. dziobaków skalnych), skąd zejście na obszerne wyrównanie terenu. Stąd skręca w lewo droga do osiedla Zakocierz i schroniska studenckiego.

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).