Jesteś tutaj
Strona główna > Polska > Góry > Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Leskowiec – Łamana Skała – Przełęcz Kocierska

Odtąd krótko i stromo schodzimy do granicy lasu na Przełęcz Kocierską pomiędzy Potrójną i wierchem Na Przykrej (od Łamanej Skały 1 godz., od Jaworzyny 2 godz. 45 min.). Znajduje się tutaj samotny grób żołnierza poległego w kampanii wrześniowej. Droga w lewo prowadzi do osiedla Zakocierz (ok. 1 km na płd.) gdzie obejrzeć można jedną z najbardziej malowniczych skałek w Beskidach Zachodnich jest to wyniosła baszta z ławic piaskowcowo-zlepieńcowych z tzw. „zbójeckim oknem” która stanowi pomnik przyrody.
Wzdłuż granicy lasu i linii słupów elektrycznych oraz rozległych połaci pól jednostajnie podchodzimy na pn. w kierunku szczytu Potrójnej. Po prawej stronie otwierają się rozległe panoramy na Gancarz, Jaworzynę i Leskowiec, oraz w tyle na Łamaną Skałę. Od skrętu w prawo w kierunku osiedla Potrójna szlak nasz stromo i mozolnie wznosi się pod szczyt Potrójnej – do miejsca rozpoczęcia znaków żółtych do Targanic (droga nr 16). Z Łamanej Skały 1 godz. 15 min z Jaworzyny 3 godz.

Od tego miejsca skręt w lewo do świerkowego lasu i po chwili jednostajne zejście drogą na zach. Na rozwidleniu dróg szlak czerwony prowadzi prosto grzbietem i od słupka 91/2 rozpoczyna jednostajne zejście skrąjem dużego wyrębu, z którego roztacza się piękny widok na trapezowaty masyw Wielkiej Góry i ośrodek górniczy Kopalni „Miechowice” na Przełęczy Kocierskiej. W lewo grupa Wielkiego Cisownika, z prawej Wielka Bukowa Palenica ze Złotą Górą oraz Jawornica (od Potrójnej 15 min., z Łamanej Skały 1 godz. 30 min., z Jaworzyny 3 godz. 15 min.).
Schodzimy do lasu świerkowego. Droga przekracza niewielki garb terenowy z widokiem na zalesiony Ściszków Groń i obniża się jednostajnie na zach. Szlak zatacza obszerny łuk w prawo na pn. zach. i ostro zarysowaną linią grzbietu podchodzi na kulminację z wysoką wieżą triangulacyjną (od Potrójnej 30 min.).
Za wierzchołkiem powrót do zach. kierunku marszu, płytkie obniżenie terenu i nadal lekko w górę – na dwa niewielkie spiętrzenia terenu (widoki na Jawornicę i Potrójną). Idziemy lekko pofalowanym terenem przez lasy świerkowe, mijamy garb terenowy, po czym krótkie zejście na Przełęcz Kocierską (koło kilku domów osiedla Gładkie) oraz na „Gościniec Kocierski” i do granicy pól. Na wprost, nieco powyżej – ośrodek kopalni „Miechowice”, na prawo piękny widok na Jawornicę. (Od Potrójnej 1 godz., z Łamanej Skały 2 godz. 15 min., od Jaworzyny 4 godz.).

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).