Jesteś tutaj
Strona główna > Polska > Góry > Przełęcz Kocierska – Bukowski Groń – Porąbka

Przełęcz Kocierska – Bukowski Groń – Porąbka

Od rozwidlenia ze szlakiem czerwonym koło Ośrodka Wypoczynkowego Kopalni Węgla Kamiennego „Miechowice” znaki zielone skręcają wprawo ku pn. Brzegiem lasu mieszanego i obok ogrodzenia otaczającego ośrodek schodzą początkowo łagodnie (ładne ujęcie Potrójnej i Jawornicy), a potem bardziej stromo mieszanym lasem (zwanym Las w Malakowie). Jednostajne zejście grzbietem przez pas młodników. Z prawej strony dołącza droga, szlak łukiem skręca w lewo i obniża się na przełęcz pod Wielką Bukową, gdzie skrzyżowanie pięciu dróg (od wyjścia 15 min.). Szlak zatacza łuk w lewo i płasko dochodzi do znacznego wyrębu z ciekawym widokiem na źródliskowy lej potoku Wielka Puszcza. Nieznacznie obniżamy się lasami bukowymi na pn. zach. i zach. (po drodze dobry widok na Wielką Górę), a po chwili wychodzimy na ciągnącą się od szczytu Wielkiej Bukowej przecinkę, gdzie dobra woda (z Przełęczy Kocierskiej od ośrodka Kopalni Miechowice 30 min.).
Znaki coraz stromiej schodzą na pn. mieszanym lasem do granicy pól, skąd piękny widok na Wielki Cisownik i Kiczerę, a w głębi pasmo Magurki Wilkowickiei. Droga prowadzi jeszcze wzdłuż lasu ok. 200 m., po czym skręca w lewo ku grupie domów i do obniżenia przełęczy Beskid Targanicki oraz do lokalnej drogi Wielka Puszcza – Targanice (z Przełęczy Kocierskiej 45 min.). Piękny widok – na prawo Potrójna z Jawornicą i łańcuch zabudowań opadających ku Targanicom, w lewo górna część doliny Wielkiej Puszczy z kulminacją Wielkiej Góry.
Od przełęczy, linią grzbietu, podchodzimy polami (odcinkami bardzo stromo) na pn. zach., na boczne ramię Złotej Góry. Ładne widoki na Targanice. Po osiągnięciu granicy lasu szlak skręca łukiem w prawo, a następnie zaraz w lewo i przez mały odcinek lasu, a potem wśród pól doprowadza do domów przysiółka Brzezinka Górna. Z przełęczy Targanicki Beskid ok. 20 min., z Przełęczy Kocierkiej 1 godz. 15 min. W lewo widok na Wielki Cisownik, Kiczerę i Przełęcz Isepnicką. Wśród domów osiedla Brzezinka Górna jednostajne podejście drogą polami ku pn. W dole, z prawej strony Targanice i Potrójna, na drugim planie Gancarz i Jaworzyna koło Leskowca.

Leskowiec

Przy najbliższym skrzyżowaniu dróg szlak zielony skręca prostopadle w lewo i okrąża odkryty stok Złotej Góry. Polami dochodzimy na zach. w kierunku mieszanego lasu. Po dołączeniu w lesie drogi jezdnej biegnącej od doliny Wielkiej Puszczy szlak zakreśla obszerny łuk w prawo i łagodnie polami obniża się do dwóch domów należących do osiedla Kocembowski Groń. Na wprost piękny widok na Bukowski Groń oraz w głębi na Pasmo Hrobaczej Łąki.
Droga zatacza łuk w lewo i podchodzi łagodnie na pn. zach. do granicy podszczytowych kompleksów leśnych Złotej Góry. Koło słupka 21 piękna panorama na grupę Wielkiego Cisownika (w głębi Magurka Wilkowicka) oraz na cały odcinek bocznego grzbietu opadający ku dolinie Wielkiej Puszczy (od Przełęczy Kocierskiej 1 godz. 30 min.).

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).