Jesteś tutaj
Strona główna > Polska > Góry > Przełęcz Kocierska – Bukowski Groń – Porąbka

Przełęcz Kocierska – Bukowski Groń – Porąbka

Spod Palenicy znaki zielone schodzą mieszanym lasem nadal ku zach. Przy trzech okazach buków ładna kapliczka na drzewie z 1966 r. Na rozwidleniu dróg szlak dąży łagodnie w dół ścieżką odchodzącą na wprost. Nadal trawersujemy grzbiet Palenicy od strony płd. Droga łukiem kieruje się w lewo po czym krótko i stromo schodzi do miejsca gdzie odchodzi w prawo przecinka opadająca bardzo stromo ku wsi Bukowiec. Ścieżka skręca na płd. zach. i dochodzi do grzbietu Palenicy. Krotko grzbietową drogą, po czym prostopadły skręt w lewo i niewyraźną ścieżką jednostajnie w dół na płd. Po chwili dojście do innej prostopadłej drogi na której powracamy do zach. kierunku marszu. Jednostajnie w dół mieszanymi lasami szlak schodzi koło zarastającej łąki – z lewej strony ujęcia Kozubnika, a w głębi Żaru (od Palenicy 15 min.).
Odtąd zejście do doliny Wielkiej Puszczy na pn. zach. i zach. Coraz stromiej. Droga skręca łukiem w lewo i osiąga granicę pól nad Porąbką oraz skrzyżowanie dróg. Od Palenicy 30 min., od przełęczy pod Złotą Górą 1 godz. 15 min – 1 godz. 30 min., z Przełęczy Kocierskiej 2 godz. 45 min. – 3 godz. Na wprost piękny widok na Centrum Porąbki z kościołem na tle masywu Bujakowskiej Góry. Na prawo fragment zbiornika wyrównawczego w Czańcu, blisko w dole pod pasem pól nowy odcinek asfaltowej drogi łączącej Wielką Puszczę i Roczyny.

Zapora Porąbka

Skręcamy prostopadle w lewo ku płd., schodząc w płytkie zagłębienie terenu, po czym łagodnie w dół obok szeregu domów letniskowych i wzdłuż granicy mieszanego lasu. W dali na płd. zapora w Porąbce na tle grzbietu Nowego Światu. Znaki zielone doprowadzają do asfaltowej drogi w dolinie Wielkiej Puszczy, gdzie skręcają w prawo do centrum wsi Porąbka. Od Palenicy 45 min., z przełęczy pod Złotą Górą 1 godz. 45 min., z Przełęczy Kocierskiej 3 godz. 15 min.
Drogą wśród zabudowań Porąbki i licznych sadów idziemy nieznacznie w dół ku zach. mając z lewej strony kulminację Kozubnika. W głębi grzbiet Żaru opadający ku dolinie Małej Puszczy. Koło Zakładu Leczniczego dla Zwierząt szlak skręca prostopadle w prawo, dochodzi do szosy Żywiec – Kęty która zawraca na płd. w kierunku zapory. Do przystanku PKS ok. 100 m. w kierunku Kęt. Łącznie Z Przełęczy Kocierskiej 3 godz. 30 min., od przełęczy pod Złotą Górą 2 godz., z Palenicy 1 godz.

Paweł
Jestem miłośnikiem pieszych wypraw w góry; z racji ograniczonego budżetu głównie w te polskie ;-) Ale od czasu do czasu uda się coś odłożyć i wybrać w dalszą podróż (niekoniecznie w góry ;-) ).